Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Elk kind moet kunnen zeggen: ‘Ik wil niet gepest worden.’ Dat is het uitgangspunt van voormalig basisschooldirecteur Onno van Ulzen. De aanpak die hij toepaste op verschillende scholen bleek keer op keer te werken. Hij beschrijft zijn ervaringen en het antipesttraject dat hij ontwikkelde in dit boek. Het is een training voor basisscholen die ervoor zorgt dat iedereen zich ervan bewust wordt dat pesten geen optie is en dat het pesten stopt.‘Als ik terugdenk aan mijn basisschoolperiode is dat niet met warme gevoelens, integendeel zelfs. Deze jaren hebben mij niet alleen als kind zeer beschadigd. Tot op heden jeuken de mentale littekens en het heeft meer dan tien jaar hulpverlening gekost om met de gevolgen te leren omgaan.’Kinderen spelen een actieve rol binnen het traject. Ze beginnen met bepalen wat het verschil is tussen pesten en plagen. Gepesten vertellen hun verhaal en pesters worden zichtbaar. Het gepeste kind krijgt twee advocaten – kinderen uit de groep – die pestgedrag direct melden. Indien nodig worden er ook twee rapporteurs aangesteld (ook vrijwilligers uit de klas), die indien nodig wekelijks melding maken van conflicten in de groep. De kinderen onderzoeken wat vriendschap inhoudt en hoe je goed met elkaar omgaat, ook als iemand niet je vriend is. De ouders worden betrokken bij het traject en met hen wordt duidelijk gecommuniceerd. Zo ontstaat een veilig klimaat waarin iedereen zich durft uit te spreken. De auteur beschrijft ook het belang van door iedereen gedragen waarden.‘Ik heb geleerd dat pesten hele erge dingen kan veroorzaken. Ik heb geleerd dat de pester normaal thuis een probleem heeft of vroeger zelf werd gepest. Ik heb geleerd dat wij ook pesters waren. Ik heb geleerd dat je jezelf moet zijn. Ik heb geleerd dat vriendschap belangrijk is.’
Pesten --- pesterijen op school --- Basisonderwijs --- Pesten : basisonderwijs --- 455.1 --- Pesten ; basisonderwijs --- 371.21 --- Didactics --- Primary education --- pesten --- basisonderwijs
Choose an application
Een leeuwtje dat durft te brullen tegen een pest-vos. Een kind dat zich alleen op de wereld voelt. Een wrede koning die leert kijken door de ogen van een ander. Malika die eindelijk haar verhaal kan doen bij de juf. Een olifantje dat ontdekt dat het méér kan. Een kind dat een echt (?) MONSTER(tje) wordt. Kippen die leren dat ze samen sterk en groot zijn.
Personality development --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- pesten --- Pesten --- Lager onderwijs --- Verhalen --- Pesten. --- kinderen --- Lezen --- C6 --- pesterij --- sociale relaties --- prentenboeken --- 433.7 --- 478.9 --- 5+ --- Basisonderwijs --- Fabel --- Gedichten --- Jeugdpoëzie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Sociale opvoeding --- Sprookje --- Strip --- Verhaal --- 467 --- pesten (ler) --- 177.8 --- Gevoelens- gedrag --- Kinderen --- Pesten ; verhalen --- Prentenboeken ; informatief --- Preventie --- Sociale vaardigheden --- Voorleesverhalen --- Dieren --- Jeugdboeken --- Pesten - prentenboek --- Pesten : basisonderwijs --- Prentenboeken --- 478.8 --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Leesopvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Emoties --- Brochure --- Dutch literature
Choose an application
Voor alle kinderen die gepest worden, via sms, internet of op een andere manier, is dit boek geschreven. (Bron: covertekst)
Educational psychology --- Primary education --- Pesten --- Internet --- Kinderen --- Rechten van het kind --- Jeugd --- 433.9 --- 371.78 --- 9-13 jr --- Chatten --- Cyberpesten --- Kinderrechten --- Plagen --- Preventie --- Scholen --- Sociale vaardigheden --- Stalken --- Weerbaarheid --- 371.78 Geestelijke gezondheidszorg in het onderwijs --- Geestelijke gezondheidszorg in het onderwijs --- Overige onderwerpen --- 454.9 --- pesten --- 455.1 --- Rechten van het kind(Kinderrechten) --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Pesten : school --- Pesten : basisonderwijs --- 081773.jpg --- Pesten ; leerlingen ; preventie --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Simon, Frank en Mark zitten in dezelfde klas. Mark wordt gepest, Frank is de grootste pestkop en Simon voelt zich daar niet goed bij. Hij heeft het moeilijk om een juiste houding te vinden. Hij weet niet wat hij kan of moet doen. En dat pesten wordt alsmaar erger. De zaken dreigen helemaal uit de hand te lopen. Gelukkig vindt hij begrip bij tante Stien, die fietsen repareert ...
Developmental psychology --- Didactics of social education --- Dutch literature --- pedagogiek --- pesten --- sociale opvoeding --- Pesten --- Sociale opvoeding --- Lager onderwijs --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Verhalenbundels --- jeugdliteratuur --- pesterij --- sociale vaardigheden --- kinderen --- verhalen --- onderwijs --- 454.9 --- 433.4 ) Sociale, rationele en seksuele opvoeding van het kind --- 467 --- pesten (ler) --- Pesten ; leerlingen --- Pesten ; verhalen --- Jeugdboeken --- Pesten; sociale opvoeding; ba.o --- 455.1 --- Pesten : basisonderwijs --- pesten: handboek --- Sociale vaardigheden --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- 433.4 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Overige vormingsgebieden --- Sociaal-agogische vaardigheid
Choose an application
Situering van het probleem - Pesten begrijpen = pesten vermijden - Alle ouders op het voorplan - Een goede begeleiding maakt het verschil. O.a.: profiel van zondebok en pestkop - wat doen als je kind pest of gepest wordt
onderwijs --- Educational sciences --- Social problems --- Personality development --- pesten --- Pesten ; leerlingen ; preventie --- #GBIB:IDGP --- #PBIB:+107.22 --- #PEDA *6.582 --- Pesten --- C6 --- pesterij --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pesten --- jongeren --- kinderen --- preventie --- 454.9 --- 433.4 --- 455.1 --- Basisonderwijs --- Sociale opvoeding --- Vredesopvoeding --- 478.9 --- Agressie --- Anders zijn --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Pesten op school --- Zondebok --- 433.4 ) Sociale, rationele en seksuele opvoeding van het kind --- 467 --- pesten (ler) --- Pesten ; onderwijs --- Pesten : basisonderwijs --- plagen --- 186.4.2 Pesten --- 301.15 --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Overige vormingsgebieden --- Onderwijs --- Ouders --- Kinderen --- Preventie --- Slachtofferhulp --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gesprek --- Sport --- Educational sciences. --- Personality development. --- Pesten. --- Social problems. --- onderwijs. --- pesten.
Choose an application
Serie van 5 prentenboeken (reeks Hartenboeken) voor kinderen van 5 tot 8 jaar. op een speelse manier komen emotionele onderwerpen als ziek zijn, angst, eenzaamheid, dood en verdriet aan de orde. In elk verhaal speelt een kind de hoofdrol in herkenbare alledaagse situaties. Naast de emotionele aspecten van de onderwerpen komen bovendien praktische zaken ter sprake.
genre-thema"">
Choose an application
Serie van 5 prentenboeken (reeks Hartenboeken) voor kinderen van 5 tot 8 jaar. op een speelse manier komen emotionele onderwerpen als ziek zijn, angst, eenzaamheid, dood en verdriet aan de orde. In elk verhaal speelt een kind de hoofdrol in herkenbare alledaagse situaties. Naast de emotionele aspecten van de onderwerpen komen bovendien praktische zaken ter sprake.
genre-thema"">
Choose an application
In tien hoofdstukken maakt dit boek een balans op van de uitdagingen waarvoor leerkrachten in de basisschool geplaatst worden. Elk hoofdstuk behandelt één bepaalde kwestie, met veel aandacht voor de hoe-vragen. Hoe reageer ik best, hoe bepaal ik mijn positie, hoe bereik ik het resultaat dat ik wens, hoe deel ik in een team mijn zorgen? De rode draad doorheen die hoofdstukken is preventie.
Sociale agogiek --- Handboeken en inleidingen. --- faalangst --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- sociale problemen --- zelfdoding --- Social problems --- armoede --- Educational psychology --- druggebruik --- onderwijs --- pedagogische psychologie --- kindermishandeling --- pesten --- preventie --- basisonderwijs --- pesterijen op school --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- sociale opvoeding --- #PBIB:+105.10 --- #PBIB:+105.20 --- #PBIB:+105.82 --- #PBIB:+105.93 --- #PBIB:+105.95 --- #PBIB:+105.96 --- #PBIB:+107.22 --- #PBIB:+107.31 --- #PBIB:+110.10 --- #A0106A --- 122 Criminaliteit --- 663 Jeugd --- 772 Basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Preventie --- #KVHB:Schoolproblemen --- anders zijn --- belonen en straffen --- drugs --- kansarmoede --- participatie --- zelfmoord --- 474.22 --- Anders zijn --- Belonen --- Drugs --- Faalangst --- Geweldloze opvoeding --- Inspraak --- Jeugdzorg --- Kansarmen --- Kindermishandeling --- Onderwijsstijlen --- Pesten --- Sociale opvoeding --- Straffen --- Zelfdoding (Zelfmoord) --- jeugdzorg --- Armoede --- Basisonderwijs --- Druggebruik bij jongeren --- Kansarme kinderen --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- Participatie --- Preventie --- Schoolproblemen --- Straffen in de opvoeding --- Zelfdoding bij jongeren --- Zelfdoding --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 474.9 --- basisonderwijs : preventie (ler) --- belonen --- drugs (ler) --- faalangst (ler) --- geweldloos opvoeden (ler) --- geweldloze opvoeding --- kansarmoede (ler) --- kindermishandeling (gez) --- participatie (ler) --- pesten (ler) --- straffen --- verschillen --- zelfmoord (ler) --- 37.06 --- Geweld --- Kansarmoede --- Zelfmoord --- 474.23 --- Drugs : preventie --- Geweldloosheid --- Kindermishandeling : preventie --- Leerlingen : participatie --- Pesten : basisonderwijs --- Zelfdoding : preventie --- drugs: didactiek lagere school --- geweldloos opvoeden --- intercultureel onderwijs: lagere school --- preventie: lagere school --- 361.01 --- 371.1 --- 371.21 --- 159.94 --- 37.03 --- 343.62 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Gelijkheid van kansen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Lichamelijke gezondheid van leerlingen : Alcohol en drugs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Faalangst --- Onderwijs :Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Zelfmoord --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : problemen thuis --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Intercultureel onderwijs --- Beloningen --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Uitsluiting --- Verslaving --- Diversiteit --- Onderwijsstijl --- Beloning --- Straf --- Kansarme --- Gokken --- Internet --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Thema's : Eerlijkheid - Appreciatie voor het anderszijn - Vasthoudendheid - Aanvaarden van verscheidenheid - Liefde - Behulpzaam zijn - Dankbaarheid - Moed en vastberadenheid
Didactics of social education --- Didactics of primary education --- aandacht --- filosoferen met kinderen --- bezorgdheid --- natuur --- omgaan met verlies --- pesten --- respect --- sociaal-emotionele opvoeding --- verantwoordelijkheid --- vreemdelingen --- vriendelijkheid --- waardenopvoeding --- zorg --- 478.9 --- Bang zijn --- Dood(Kinderen en dood) --- Eenzaamheid --- Filosoferen met kinderen --- Geborgenheid --- Lager onderwijs --- Milieubescherming --- Natuurbeleving --- Natuurbescherming --- Pesten --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Verantwoordelijkheid --- Verlies (emotie) --- Vriendelijkheid --- Waardevorming --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Boerderijen --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Verdriet om verlies --- Verhalen --- Verschillen --- Vriendschap --- 1e graad l.o --- 3e leerjaar l.o --- 6+ --- Aandacht --- Bezorgdheid --- Filosoferen --- Milieu --- Natuur --- Normen --- Onbekenden --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Verlies --- Waarden --- Zorg --- Anders zijn : basisonderwijs --- Dierenvrienden - prentenboek --- Eerste schooldag : basisonderwijs --- Filosoferen : gesprekken --- Filosoferen met kinderen : didactiek --- Milieu : basisonderwijs --- Onbekenden : kinderen --- Pesten : basisonderwijs --- Verantwoordelijkheid : kinderen --- Vriendelijkheid : basisonderwijs --- Zorg en aandacht : kinderen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Rouwproces) --- #PBIB:+108.31 --- Gevoelens --- Waarden en normen --- Kwaliteiten --- aanvaarden --- verscheidenheid --- Anders zijn --- Dankbaarheid --- Dapper zijn (moedig zijn) --- Eerlijkheid --- Gezin (Ouders) --- Helpen --- Kamperen --- Kleding --- Koppig zijn --- Luchtballons --- Vluchtelingen --- Liefde --- Moed --- Vastberadenheid --- Verscheidenheid --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- diversiteit --- rouwverwerking --- dood (themawoord fictie) --- pesten (themawoord fictie) --- socio-emotionele ontwikkeling --- weerbaarheid --- sociale weerbaarheid --- natuur (themawoord fictie) --- milieu (themawoord fictie) --- ethiek --- anders zijn (themawoord fictie) --- vaders (themawoord fictie) --- vriendschap (themawoord fictie) --- helpen (themawoord fictie) --- bang zijn (themawoord fictie) --- dapper zijn (themawoord fictie) --- Intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Wereldoriëntatie --- Zingeving --- Doorzettingsvermogen --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Strand --- Familie --- Dood --- Rouwproces --- Verzorging --- Geboorte --- Poezen --- Biggen --- Boswachters --- Herinneringen --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Koppigheid --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Inclusie --- Maatwerk --- Luchtballon --- Fauna --- Flora --- Spel --- Veld --- Vluchteling --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Beroep --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Kat --- Big --- Boswachter --- Herinnering --- Norm (gedragsregel) --- jezelf zijn (themawoord fictie)
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|