Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
'Ik wil niet gepest worden!' : Effectief en concreet handelen op de basisschool
Author:
ISBN: 9789088506529 9088506523 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk kind moet kunnen zeggen: ‘Ik wil niet gepest worden.’ Dat is het uitgangspunt van voormalig basisschooldirecteur Onno van Ulzen. De aanpak die hij toepaste op verschillende scholen bleek keer op keer te werken. Hij beschrijft zijn ervaringen en het antipesttraject dat hij ontwikkelde in dit boek. Het is een training voor basisscholen die ervoor zorgt dat iedereen zich ervan bewust wordt dat pesten geen optie is en dat het pesten stopt.‘Als ik terugdenk aan mijn basisschoolperiode is dat niet met warme gevoelens, integendeel zelfs. Deze jaren hebben mij niet alleen als kind zeer beschadigd. Tot op heden jeuken de mentale littekens en het heeft meer dan tien jaar hulpverlening gekost om met de gevolgen te leren omgaan.’Kinderen spelen een actieve rol binnen het traject. Ze beginnen met bepalen wat het verschil is tussen pesten en plagen. Gepesten vertellen hun verhaal en pesters worden zichtbaar. Het gepeste kind krijgt twee advocaten – kinderen uit de groep – die pestgedrag direct melden. Indien nodig worden er ook twee rapporteurs aangesteld (ook vrijwilligers uit de klas), die indien nodig wekelijks melding maken van conflicten in de groep. De kinderen onderzoeken wat vriendschap inhoudt en hoe je goed met elkaar omgaat, ook als iemand niet je vriend is. De ouders worden betrokken bij het traject en met hen wordt duidelijk gecommuniceerd. Zo ontstaat een veilig klimaat waarin iedereen zich durft uit te spreken. De auteur beschrijft ook het belang van door iedereen gedragen waarden.‘Ik heb geleerd dat pesten hele erge dingen kan veroorzaken. Ik heb geleerd dat de pester normaal thuis een probleem heeft of vroeger zelf werd gepest. Ik heb geleerd dat wij ook pesters waren. Ik heb geleerd dat je jezelf moet zijn. Ik heb geleerd dat vriendschap belangrijk is.’


Book
Een vuurspuwend monster(tje) : pesten anders bekeken!
Authors: --- ---
ISBN: 9054612533 Year: 1999 Publisher: Brussel Mechelen Jeugd & Vrede Bakermat Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een leeuwtje dat durft te brullen tegen een pest-vos. Een kind dat zich alleen op de wereld voelt. Een wrede koning die leert kijken door de ogen van een ander. Malika die eindelijk haar verhaal kan doen bij de juf. Een olifantje dat ontdekt dat het méér kan. Een kind dat een echt (?) MONSTER(tje) wordt. Kippen die leren dat ze samen sterk en groot zijn.


Book
Pesten : wat vind jij?
Authors: ---
ISBN: 9085681227 9789085681229 Year: 2006 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor alle kinderen die gepest worden, via sms, internet of op een andere manier, is dit boek geschreven. (Bron: covertekst)


Book
Hier harder slaan : Een verhaal over pesten
Authors: --- ---
ISBN: 9031716103 Year: 2000 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Simon, Frank en Mark zitten in dezelfde klas. Mark wordt gepest, Frank is de grootste pestkop en Simon voelt zich daar niet goed bij. Hij heeft het moeilijk om een juiste houding te vinden. Hij weet niet wat hij kan of moet doen. En dat pesten wordt alsmaar erger. De zaken dreigen helemaal uit de hand te lopen. Gelukkig vindt hij begrip bij tante Stien, die fietsen repareert ...


Book
Pesten, gedaan ermee ! Hoe omgaan met pesterijen ? Tips voor ouders, leerkrachten en begeleiding
Author:
ISBN: 9075640013 9789075640014 Year: 1995 Publisher: Brussel BDJ - Jeugd & Vrede

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Situering van het probleem - Pesten begrijpen = pesten vermijden - Alle ouders op het voorplan - Een goede begeleiding maakt het verschil. O.a.: profiel van zondebok en pestkop - wat doen als je kind pest of gepest wordt


Book
Altijd moeten ze mij hebben
Authors: ---
ISBN: 9020813773 9030623322 Publisher: Den Bosch Lier Malmberg Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Serie van 5 prentenboeken (reeks Hartenboeken) voor kinderen van 5 tot 8 jaar. op een speelse manier komen emotionele onderwerpen als ziek zijn, angst, eenzaamheid, dood en verdriet aan de orde. In elk verhaal speelt een kind de hoofdrol in herkenbare alledaagse situaties. Naast de emotionele aspecten van de onderwerpen komen bovendien praktische zaken ter sprake.


Book
Hartenboeken : Handleiding : Voorleesversie : handleiding hartenboek 1-5
Authors: ---
ISBN: 9020813692 9030623306 9030623357 9030623314 9030623322 9030623330 9030623349 9020829394 9020829386 9020813862 9020813765 9020813773 9020813781 902081379X Publisher: Den Bosch Lier Malmberg Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Serie van 5 prentenboeken (reeks Hartenboeken) voor kinderen van 5 tot 8 jaar. op een speelse manier komen emotionele onderwerpen als ziek zijn, angst, eenzaamheid, dood en verdriet aan de orde. In elk verhaal speelt een kind de hoofdrol in herkenbare alledaagse situaties. Naast de emotionele aspecten van de onderwerpen komen bovendien praktische zaken ter sprake.

Keywords

genre-thema"">genre-thema --- Bang zijn. --- Prentenboeken --- Voorlezen --- Ziek zijn --- Kleuters. --- Emoties --- Voorlezen basisonderwijs. --- Kinderen. --- #BSCH: vak: Nederlands --- #PBIB:+108.31 --- Gezondheid --- Lezen --- kind en ziekenhuis --- prentenboeken --- ziekenhuisopname --- JB BODE --- emoties --- ziek zijn --- ziekenhuizen --- 433.7 --- 471.44 --- 478.9 --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Ziekenhuizen --- cardiologie --- hartenboeken --- kinderziekenhuis --- pedagogiek --- pediatrie --- ziekenhuis --- ziektes --- Jeugdboeken 6 jaar --- Kind --- Knuffels --- Ziekenhuis --- Ziekte-hart --- verhalen ; kleuters --- ziekte --- AVI E4 --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Voorleesverhalen ; basisonderwijs --- Zieke kinderen ; verhalen --- Ziekenhuis ; verhalen --- 416.3 --- Jeugdboeken --- Kind en ziekenhuis - prentenboek --- Ziek zijn - prentenboek --- kinderpsychologie --- opname patiënt --- ziektebeleving --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- gevoelens --- Leesopvoeding --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Schoolbooks - Didactic material --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of social education --- Dood --- Pesten --- voorleesverhalen --- voorlezen --- 415.3 --- audiocassette --- prentenboek --- 474.54 --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- angst --- eenzaamheid --- kind en dood --- kind en echtscheiding --- pesten --- rouw --- Emoties ; kinderen --- Kinderen ; verhalen --- Vertellen ; basisonderwijs --- 244.9 --- 478.8 --- Angst --- Dood - prentenboek --- Dood; kinderen --- Echtscheiding - prentenboek --- Echtscheiding : kinderen --- Echtscheiding --- Geheimen --- Gezin --- Grootouders - prentenboek --- Kinderen --- Pesten - prentenboek --- Pesten : basisonderwijs --- Rouwproces : kinderen - prentenboek --- Verhuizen --- Vriendschap zoeken - prentenboek --- Vriendschap --- Weerbaarheid - prentenboek --- Bang zijn --- Emoties: kinderen --- Grootouders --- Stiefouders --- Vertellen: basisonderwijs --- Uitvoerende functies --- Het boek in het onderwijs --- bang zijn --- angststoornissen --- slaapproblemen --- Bang --- Griezels --- Spook --- BODE --- kleuters --- verhalen --- Angst ; kinderen --- Angst ; verhalen --- Voorleesverhalen --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Artsen --- Angsten --- Sociale opvoeding --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Donker zijn --- Slapen --- Slapengaan --- Arts --- Dutch literature --- Donker --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics


Book
Het gat in de muur : over preventie in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9044111019 Year: 2001 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In tien hoofdstukken maakt dit boek een balans op van de uitdagingen waarvoor leerkrachten in de basisschool geplaatst worden. Elk hoofdstuk behandelt één bepaalde kwestie, met veel aandacht voor de hoe-vragen. Hoe reageer ik best, hoe bepaal ik mijn positie, hoe bereik ik het resultaat dat ik wens, hoe deel ik in een team mijn zorgen? De rode draad doorheen die hoofdstukken is preventie.

Keywords

Sociale agogiek --- Handboeken en inleidingen. --- faalangst --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- sociale problemen --- zelfdoding --- Social problems --- armoede --- Educational psychology --- druggebruik --- onderwijs --- pedagogische psychologie --- kindermishandeling --- pesten --- preventie --- basisonderwijs --- pesterijen op school --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- sociale opvoeding --- #PBIB:+105.10 --- #PBIB:+105.20 --- #PBIB:+105.82 --- #PBIB:+105.93 --- #PBIB:+105.95 --- #PBIB:+105.96 --- #PBIB:+107.22 --- #PBIB:+107.31 --- #PBIB:+110.10 --- #A0106A --- 122 Criminaliteit --- 663 Jeugd --- 772 Basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Preventie --- #KVHB:Schoolproblemen --- anders zijn --- belonen en straffen --- drugs --- kansarmoede --- participatie --- zelfmoord --- 474.22 --- Anders zijn --- Belonen --- Drugs --- Faalangst --- Geweldloze opvoeding --- Inspraak --- Jeugdzorg --- Kansarmen --- Kindermishandeling --- Onderwijsstijlen --- Pesten --- Sociale opvoeding --- Straffen --- Zelfdoding (Zelfmoord) --- jeugdzorg --- Armoede --- Basisonderwijs --- Druggebruik bij jongeren --- Kansarme kinderen --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- Participatie --- Preventie --- Schoolproblemen --- Straffen in de opvoeding --- Zelfdoding bij jongeren --- Zelfdoding --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 474.9 --- basisonderwijs : preventie (ler) --- belonen --- drugs (ler) --- faalangst (ler) --- geweldloos opvoeden (ler) --- geweldloze opvoeding --- kansarmoede (ler) --- kindermishandeling (gez) --- participatie (ler) --- pesten (ler) --- straffen --- verschillen --- zelfmoord (ler) --- 37.06 --- Geweld --- Kansarmoede --- Zelfmoord --- 474.23 --- Drugs : preventie --- Geweldloosheid --- Kindermishandeling : preventie --- Leerlingen : participatie --- Pesten : basisonderwijs --- Zelfdoding : preventie --- drugs: didactiek lagere school --- geweldloos opvoeden --- intercultureel onderwijs: lagere school --- preventie: lagere school --- 361.01 --- 371.1 --- 371.21 --- 159.94 --- 37.03 --- 343.62 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Gelijkheid van kansen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Lichamelijke gezondheid van leerlingen : Alcohol en drugs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Faalangst --- Onderwijs :Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Zelfmoord --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : problemen thuis --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Intercultureel onderwijs --- Beloningen --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Uitsluiting --- Verslaving --- Diversiteit --- Onderwijsstijl --- Beloning --- Straf --- Kansarme --- Gokken --- Internet --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport


Book
Milly en Molly : reeks 1 : Opa's eikenboom
Authors: ---
ISBN: 9055351261 905535127X 9055351350 9055351253 9055351318 9055351288 9055351296 905535130X 9055351326 9055351369 9055351377 9055351385 9055351393 9055351407 9055351415 9055351423 9055351431 905535144X 9055351458 Year: 2003 Publisher: Meerhout Zwijsen/Infoboek

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's : Eerlijkheid - Appreciatie voor het anderszijn - Vasthoudendheid - Aanvaarden van verscheidenheid - Liefde - Behulpzaam zijn - Dankbaarheid - Moed en vastberadenheid

Keywords

Didactics of social education --- Didactics of primary education --- aandacht --- filosoferen met kinderen --- bezorgdheid --- natuur --- omgaan met verlies --- pesten --- respect --- sociaal-emotionele opvoeding --- verantwoordelijkheid --- vreemdelingen --- vriendelijkheid --- waardenopvoeding --- zorg --- 478.9 --- Bang zijn --- Dood(Kinderen en dood) --- Eenzaamheid --- Filosoferen met kinderen --- Geborgenheid --- Lager onderwijs --- Milieubescherming --- Natuurbeleving --- Natuurbescherming --- Pesten --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Verantwoordelijkheid --- Verlies (emotie) --- Vriendelijkheid --- Waardevorming --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Boerderijen --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Verdriet om verlies --- Verhalen --- Verschillen --- Vriendschap --- 1e graad l.o --- 3e leerjaar l.o --- 6+ --- Aandacht --- Bezorgdheid --- Filosoferen --- Milieu --- Natuur --- Normen --- Onbekenden --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Verlies --- Waarden --- Zorg --- Anders zijn : basisonderwijs --- Dierenvrienden - prentenboek --- Eerste schooldag : basisonderwijs --- Filosoferen : gesprekken --- Filosoferen met kinderen : didactiek --- Milieu : basisonderwijs --- Onbekenden : kinderen --- Pesten : basisonderwijs --- Verantwoordelijkheid : kinderen --- Vriendelijkheid : basisonderwijs --- Zorg en aandacht : kinderen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Rouwproces) --- #PBIB:+108.31 --- Gevoelens --- Waarden en normen --- Kwaliteiten --- aanvaarden --- verscheidenheid --- Anders zijn --- Dankbaarheid --- Dapper zijn (moedig zijn) --- Eerlijkheid --- Gezin (Ouders) --- Helpen --- Kamperen --- Kleding --- Koppig zijn --- Luchtballons --- Vluchtelingen --- Liefde --- Moed --- Vastberadenheid --- Verscheidenheid --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Schoolbooks - Didactic material --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- diversiteit --- rouwverwerking --- dood (themawoord fictie) --- pesten (themawoord fictie) --- socio-emotionele ontwikkeling --- weerbaarheid --- sociale weerbaarheid --- natuur (themawoord fictie) --- milieu (themawoord fictie) --- ethiek --- anders zijn (themawoord fictie) --- vaders (themawoord fictie) --- vriendschap (themawoord fictie) --- helpen (themawoord fictie) --- bang zijn (themawoord fictie) --- dapper zijn (themawoord fictie) --- Intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Wereldoriëntatie --- Zingeving --- Doorzettingsvermogen --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Strand --- Familie --- Dood --- Rouwproces --- Verzorging --- Geboorte --- Poezen --- Biggen --- Boswachters --- Herinneringen --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Koppigheid --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Inclusie --- Maatwerk --- Luchtballon --- Fauna --- Flora --- Spel --- Veld --- Vluchteling --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Beroep --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Kat --- Big --- Boswachter --- Herinnering --- Norm (gedragsregel) --- jezelf zijn (themawoord fictie)

Listing 1 - 9 of 9
Sort by